کد مطلب:33677 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

قناعت در علوم نظری هم فرض است











این حكم در علوم نظری- یعنی علومی كه مستقیما به عمل تعلقی ندارند و فقط از جنس جهان بینی هستند- نیز صادق است. شخص خردمند از باطل های قطعی دوری می گزیند و به حقهای معقول دل می بندد. امیرالمومنین (ع) در این نامه همین معنا را می فرمایند: در آنجا كه وظیفه نداری و كار تو نیست اصلا دخالت نكن. در این عبارت، «لم تكلف»، هم به گفتن، هم به دانستن و هم به عمل كردن متعلق است. یعنی بهتر است كه انسان در اموری كه به وی ربطی ندارند، دخالت نكند، چرا كه شاید فساد او بر اصلاح او بچربد. «فضولی» به معنای دقیق كلمه همین است.